Brändätään

Blogit ja kolumnit
31.08.2011 16:45
Tekstin koko: A A A

Meitä suomalaisia harmittaa se, että vaikka me tiedämme millaisia muut ovat, meistä luullaan ihan vääriä asioita.

Meitä harmittaa se, että vaikka me tiedämme millaisia muut ovat, meistä luullaan ihan vääriä asioita.
On parasta aloittaa vanhalla Veikkaus-tyyppisellä vitsillä.

Olipa kerran norsu. Saksalainen, ranskalainen ja suomalainen katselivat sitä uteliaina. Norsu kiinnosti jokaista.

Saksalainen mietti kuumeisesti, miten norsu mahtaa toimia. Ranskalainen arvioi puolestaan sitä, millainen rakkauselämä norsulla mahtaa olla.

Suomalaista tällaiset asiat eivät kiinnostaneet. Häntä kiinnosti vain, mitä mieltä norsu mahtoi olla suoma‑laisesta.

Tätä ”mitähän tuokin minusta ajattelee” -asiaa mietitään Suomessa alinomaa. Suomi-kuva on suomalaisille kallis asia. Meillä on ollut ikuinen ongelma siitä, että maailmalla kukaan ei oikein tunne meitä.



Suurilla kansoilla kuten kiinalaisilla, amerikkalaisilla tai venäläisillä ei tällaista ongelmaa ole, tietenkään. Kaikkihan nyt tietävät, millaisia nämä ovat.

Kiinalaiset ovat työmuurahaisia, jotka tekevät Hongkongissa leluja, jotka menevät heti rikki. Jostain syystä kiinalaisille on kertynyt nykyisin hirveä määrä rahaa, vaikka niillä ei ole edes öljyä.

Amerikkalaiset taas ovat isoäänisiä punaniskoja, jotka tappelevat jääkiekkokaukalossa, elleivät satu olemaan matkalla kuussa tai sotimassa Afganistanissa. Amerikassa on myös tummaihoisia ihmisiä, jotka soittavat saksofonia eivätkä tappele jääkiekkokaukalossa vaan nyrkkeilykehässä.

Venäläiset juovat vodkaa eikä niiden kieltä voi lukea, kun niiden kirjaimet ovat väärin päin. Lisäksi venäläiset valmistavat puunukkeja, joiden sisällä on toisia puunukkeja, ja sen lisäksi ne ajavat Ladalla.



Meitä harmittaa se, että vaikka me tiedämme millaisia muut ovat, meistä luullaan ihan vääriä asioita. Moni on käydessään Kanarian saarillakin joutunut ihmettelemään, että kukaan ei tiedä siellä, missä päin Venäjää Suomi sijaitsee.

Ulkoministeriön yksi tehtävä on kertoa Suomesta oikeita asioita. Tärkeitä tietoja olivat joskus vaikkapa se, että Suomi on tasavalta, Suomen bkt on niin ja niin monta tuhatta US-dollaria, että keskimääräinen eliniän odote on sen ja sen verran, että lukutaitoprosentti on näin ja näin paljon ja että Suomessa on täsmälleen noin monta tuhatta järveä.

Tiedot ovat tärkeitä asiantuntijoille. Lontoolainen kadunmies sen sijaan tietää Suomesta aika vähän. Aikoinaan hän tiesi korkeintaan, että Suomi on kaukana, kylmä ja kommunistinen.

Tilanne on tietysti muuttunut. Nykyisin meitä ei luulla enää kommunistiseksi.

Mene siinä sitten kertomaan lontoolaiselle, että oikeasti F.E. Sillanpää sai Nobelin palkinnon vuonna 1939 ja että suomalaiset naiset saivat äänioikeuden jo sata vuotta sitten ensimmäisenä Euroopassa. Ja että kansalliseepoksen nimi on Kalevala ja sen sankari Väinämöinen oli suomalaisen sisun esikuva.



Kun ulkoministeri Alexander Stubb asetti Jorma Ollilan työryhmän miettimään Suomi-brändiä, oli ainakin puheenjohtajana oikea mies. Ollila on johtanut Nokiaa vuosikaudet.

Ongelma voi olla, että harva tuolla maailmalla tietää Nokian olevan suomalainen. Suurin syy tähän on, että kukaan ei ole kuullut Suomesta.

Nokialaisessa on kuitenkin yksi hyvä puoli. Se yleensä toimii. Olipa sitten kysymys kännykästä tai saappaasta.

Tämä Ollilan brändivaltuuskunta lähti sittenkin oikeasta päästä puuhun. Se alkoi miettiä ratkaisuja eikä sitä ikuista ”mitä tuo norsu mahtaa minusta ajatella” -kysymystä.

Tottakai suomalaiset osaavat monenlaista. Se, että kaikki eivät maailmalla tiedä, kuka on Kimi Raeikkoenen, ei tarkoita, etteikö norsu voisi olla oikeasti kiinnostunut suomalaisista.

Suomalaiset ovat ennen muuta käytännöllisiä ihmisiä, jotka ovat parhaimmillaan silloin, kun tarvitaan maalaisjärkeä.



Polttomerkkivaltuuskunta – brändihän tarkoittaa polttomerkkiä – keksi, että esimerkiksi puhdas vesi ja luomu voisivat olla Suomen brändi. Ei aina tarvitse keksiä uutta ruutia, mutta vanhaa ruutia voi keksiä lisää.

Puhdas vesi, koulu, maaseutu, puurakentaminen, tasa-arvo, ruisleipä – kyllä kai näitä löytyy.

Veden ja luomun lisäksi löytyy myös muuta. Myös Suomi-kuvassa kannattaa lähteä perusasioista.

Paras löytö, jonka Ollilan työryhmä teki, liittyykin perustarpeisiin. Tämä vallankumouksellinen keksintö esitellään brändityöryhmän raportin sivulla 145.

Suomi on paitsi tuhansien järvien, myös satojen tuhansien huussien maa.

Siinä se on. Uusi upea suomalainen vientituote, joka pelastaa ihmiskunnan.

Aito paskahuussi. Sillä me valloitamme maailman.

Lauri Kontro
Tulosta
Lähetä kaverille Jaa:
VIIKON KYSYMYS

Pidätkö puutarhanhoidosta?

Ääniä yhteensä 19
63%
32%
5%
21 päivän kuluttua!
Kantri Facebookissa
Käpylehmipojat
Nimipäivä: Jori, Jyri, Jyrki, Yrjänä, Yrjö, Jiri
Sääpalvelu